Mild, wild en moedig ouderschap en onderwijs

View Original

De impact van mondmaskers op de sociaal-emotionele ontwikkeling

Originele tekst: geschreven door Cara Goodwin, Ph.D., gepost op 26/08/2021
Vertaling en interpretatie door Adinda Cocquyt — 17/09/2021
Ik voegde hier en daar wat zaken toe, die staan schuingedrukt.

Hoe mondmaskers een invloed hebben op de ontwikkeling van je kind en wat je eraan kan doen.

kernpunten

  • Veel ouders en verzorgers zijn bezorgd dat het dragen van maskers een negatieve invloed zou kunnen hebben op de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen.

  • Onderzoek wijst uit dat het zien van de mond niet essentieel is voor de taalontwikkeling, en dat kinderen de meeste uitdrukkingen op gemaskerde gezichten kunnen lezen.

  • Ouders en verzorgers kunnen stappen ondernemen om de eventuele negatieve impact van het dragen van maskers op de ontwikkeling te compenseren, zoals het gebruik van een luide en duidelijke stem.


De American Academy of Pediatrics (AAP) heeft onlangs aangekondigd dat ze leerkrachten en kinderen ouder dan 2 jaar aanraadt om voor het schooljaar 2021-2022 gezichtsmaskers te dragen om de overdracht van COVID-19 te beperken.

Veel ouders en zorgfiguren zijn bezorgd over de potentiële langetermijnimpact van het dragen van maskers op de taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kind.

Is deze bezorgdheid terecht en geeft onderzoek ons daar enig inzicht in?

Het dragen van maskers kan inderdaad van invloed zijn op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, maar ouders kunnen stappen ondernemen om eventuele tekortkomingen aan te pakken.

Zullen mondmaskers een impact hebben op de taalontwikkeling van mijn kind?

Baby’s beginnen al in de eerste maanden van hun leven naar de mond te kijken en zijn sterk afhankelijk van visuele signalen van de mond om effectief taal te leren.
Uit onderzoek blijkt dat zuigelingen die vaker naar de mond kijken terwijl een volwassene praat, als peuter een grotere woordenschat hebben.
Het is echter duidelijk dat het kunnen zien van de mond niet essentieel is voor de taalontwikkeling, aangezien zelfs kinderen met ernstige visuele beperkingen in staat zijn om relatief gemakkelijk taal te ontwikkelen.

Sommige ouders en verzorgers vragen zich echter af in hoeverre jonge kinderen taal kunnen begrijpen wanneer volwassenen om hen heen maskers dragen.
Een recente studie heeft aangetoond dat baby's en peuters geen moeite hebben met het begrijpen van bekende woorden door een normaal chirurgisch masker, maar wel met het begrijpen van woorden door een doorzichtig gelaatsscherm.
De auteurs suggereren dat doorzichtige gelaatsschermen de visuele signalen van het gezicht kunnen vervormen, waardoor het woord moeilijk te begrijpen is.

Kortom, het kunnen zien van de mond is belangrijk, maar niet essentieel voor de taalontwikkeling. Het is heel waarschijnlijk dat kinderen de meeste spraak door een normaal masker begrijpen.

Zullen mondmaskers een impact hebben op de emotionele ontwikkeling van mijn kind?

Ouders en verzorgers hebben ook hun bezorgdheid geuit over de emotionele ontwikkeling van kinderen.
Jonge kinderen hebben het gezicht van volwassenen nodig om emoties af te lezen. Het dragen van mondmaskers zou dat vermogen om emoties van gezichten af te lezen kunnen beïnvloeden en daardoor een negatieve invloed kunnen hebben op de emotionele ontwikkeling.

Onderzoek toont aan dat het voor kinderen vanaf 3 jaar mogelijk is om emotionele uitdrukkingen te bepalen door enkel de ogen te zien. Kinderen kunnen de emotionele uitdrukking echter nauwkeuriger bepalen uit het hele gezicht, dan uit de ogen alleen.
Onderzoek toont ook aan dat volwassenen en kinderen vertrouwen op de mond om emotie te decoderen wanneer een uitdrukking onduidelijk is.

Het niet zien van de mond maakt het veel moeilijker om positieve emoties te herkennen.
Recent onderzoek geeft aan dat maskers positieve uitdrukkingen minder gelukkig doen lijken, wat suggereert dat kinderen minder geneigd zouden kunnen zijn om positieve emoties bij anderen waar te nemen wanneer zij maskers dragen.

Uit een andere recente studie is gebleken dat zowel volwassenen als kinderen (3 tot 8 jaar) minder goed in staat zijn om emoties te herkennen wanneer anderen maskers dragen.
Dit effect werd vooral gezien bij kinderen van 3 tot 5 jaar.
Moeilijkheden met het lezen van gezichtsuitdrukkingen kan vooral bij kleuters gevolgen hebben omdat zij meestal nog niet in staat zijn om ook rekening te houden met de situatie bij het interpreteren van emoties, zoals volwassenen en oudere kinderen dat wel kunnen.

Peuters en kleuters worden ook sterk beïnvloed door de emoties van hun ouders of verzorgers en gebruiken iets wat "sociale referentie" heet. Daarmee checken ze de emoties van hun ouders/verzorgers om te begrijpen hoe ze zich moeten gedragen in sociale situaties.

Wanneer volwassenen maskers dragen, is sociale referentie erg moeilijk.
Maskers kunnen ook spontane emotionele imitatie verstoren. (emotional mimicry: een fenomeen waarbij een individu automatisch de emotionele expressie en het gedrag van anderen imiteert)
Spontane gezichtsimitatie —waarbij gezichtsuitdrukking wordt afgelezen— is belangrijk voor het herkennen van emoties en de ontwikkeling van empathie.


Samengevat

Kinderen kunnen waarschijnlijk nog steeds bepaalde emoties aflezen van gemaskerde gezichten, maar het kan moeilijker zijn, vooral voor jonge kinderen.
Het dragen van maskers kan van invloed zijn op processen die belangrijk zijn voor de emotionele ontwikkeling (gezonde emotieregulatie en de ontwikkeling van empathie), zoals het sociaalbetrokkenheidssysteem en emotionele imitatie (het nabootsen van emotionele expressie en gedrag bij interactie tussen 2 personen).

Hoe kunnen ouders en zorgfiguren de taalkundige en emotionele ontwikkeling van kinderen in deze periode bevorderen?

Ouders, verzorgers en leerkrachten kunnen de negatieve gevolgen van het dragen van maskers voor de taal- en emotionele ontwikkeling proberen te compenseren met de volgende strategieën.

  1. Breng thuis (of op plekken waar je je masker kunt afzetten) meer tijd door met je kind face-to-face.
    Zing liedjes, speel spelletjes en gebruik hun favoriete speelgoed om te proberen hun aandacht op jouw gezicht te houden.
    Ideale reden om meer aan 1:1-tijd doen! Leg die telefoon en/of andere schermen weg en verbind met je kind.

  2. Gebruik meer taal wanneer je maar kan. Vertel wat je aan het doen bent en wat je kind aan het doen is, doe woordspelletjes, zing en lees boeken voor.
    Overlaad hen evenwel niet met een waterval aan vertellementen. Dat kan nogal vermoeiend zijn.

  3. Gebruik andere signalen om kinderen te helpen jouw taal of emoties te begrijpen wanneer je een masker draagt.
    Bv. de toon van je stem geanimeerder maken wanneer je spreekt, oogbewegingen maken die overeenstemmen met wat je zegt, gebaren en stemverdraaiingen gebruiken om emoties te tonen.
    Moedig je kinderen aan hetzelfde te doen.
    Onderzoek toont aan dat volwassenen en kinderen vertrouwen op de mond om emoties te decoderen wanneer de emotie onduidelijk is, dus overdrijf je emoties wanneer je kunt.

  4. Gebruik een luide en duidelijke stem zodat kinderen je kunnen verstaan doorheen je masker. Probeer afleiding of achtergrondgeluid te vermijden. Maak oogcontact.

  5. Oefen met je kinderen in het gezichten trekken zonder masker. Speel dan een aangepaste "kiekeboe!" met je masker —waarbij je je mond bedekt in plaats van je ogen— terwijl je verschillende uitdrukkingen maakt. Je kind zal dan andere gelaatskenmerken leren die bij verschillende emoties horen.

  6. Speel raadspelletjes met je kind terwijl je een masker draagt. bv. Raad eens wat voor gezicht ik trek? of Raad eens wat ik zeg?
    Zeg dat ze op je ogen en wenkbrauwen moeten letten, goed naar je stem moeten luisteren en op je handen moeten letten om het goed te kunnen raden.

  7. Blijf positief. Het leren interpreteren van taal en het lezen van emoties van gemaskerde gezichten kan uiteindelijk de sociale en emotionele ontwikkeling van je kind bevorderen omdat het kan leren subtielere sociale signalen op te merken, zoals de toon van de stem en lichaamstaal.

Conclusie

Dit onderzoek geeft niet aan dat kinderen moeten afzien van het dragen van maskers. Het suggereert eerder dat we rekening moeten houden met de sociale en emotionele ontwikkeling en de fysieke gezondheid van ons kinderen.

Eigen aanvulling

De conclusie zegt: “We moeten rekening houden met …

Maar, wat is dat juist, ‘rekening houden met’ ?

Ik zou zeggen: word je bewust van je lichaamshouding, je eigen emoties, de toon van je stem, de manier waarop je jezelf uitdrukt, de woorden die je gebruikt, je intenties, de energie of de lading die je met je woorden en/of je houding meestuurt.
Met en zonder masker aan.

Want kinderen pikken het op.

Lees hier het originele artikel met bronvermelding (Engels).

Wat dr. Binu Singh hierover zegt

Aanvulling op dinsdag 07/12/21 - nadat op vrijdag 03/12/21 door het overlegcomité beslist werd dat kinderen vanaf 6 jaar op school een mondmasker moeten dragen en overal waar dat gevraagd wordt.
(bron: Facebookpagina dr. Binu Singh)

Of een masker werkt is één zaak. Een andere is hoe kinderen zich daarbij voelen. Hoe ervaren ze dat zelf?
Zoals Dr. Binu Singh het verwoordt:
’Het is mooi dat ouders zich die vraag stellen, want als maatschappij houden we veel te weinig rekening met het perspectief van het jonge kind. Maar het is belangrijk om als leerkracht, als ouder, als grootouder een onderscheid te maken tussen je eigen mening en gevoelens over het beleid en alles wat met corona te maken heeft en hoe je een jong kind helpt om de opgelegde maatregelen te volgen.
De twijfel over de zinvolheid of de wenselijkheid is iets wat we onder volwassenen moeten bespreken.
Jonge kinderen hebben daar geen boodschap aan.
Zij krijgen nu te maken met een situatie die we nu niet kunnen veranderen.
Dan is het belangrijk dat je het kind er op een rustige en nabije manier bij helpt.
Zeker jonge kinderen kijken naar de juf, de ouders, naar andere volwassenen om te checken of wat van hen gevraagd wordt oké is.
Zij luisteren niet alleen naar wat we zeggen, maar voelen het non-verbaal ook.
Misschien ben jij een ouder die het helemaal niet oké vindt, maar maakt je kind er niets van.
Kom dan zelf eerst tot rust en hou je twijfel voor jezelf.
Omgekeerd: als jij er geen probleem mee hebt, maar je kind wel, erken dat dan ook en denk na over hoe je het voor je kind minder lastig kan maken.

Kinderen kunnen goed omgaan met verandering. Ze zijn veel flexibeler, veel veerkrachtiger en kunnen zich veel beter aanpassen dan volwassenen. Maar we moeten ons wel blijven afvragen of onze keuzes - trouwens, veel breder dan alleen maar over mondmaskers - goed genoeg zijn voor het snel ontwikkelende jonge kind.
Het is namelijk niet voor elk kind even evident.
Er zijn kinderen die het er emotioneel moeilijker mee zullen hebben, of die gevoeliger zijn voor eczeem.
Het ene kind met autisme zal blij zijn er een te moeten dragen, het andere zal totaal decompenseren.

Kijk naar je kind.
Help het zich veilig te voelen.
Help het spanning ontladen als het dat nodig heeft.

Ga extra vaak naar buiten, in een omgeving waar ze genoeg gezichten zien. Scholen proberen ook vaker naar buiten te gaan, iets wat ook los van corona een goede zaak zou zijn.

Voor kinderen met taalproblemen kunnen de maskers een extra hindernis vormen.
Er zijn kwetsbare kinderen die er meer last van zullen hebben. Maar zoveel hangt af van de leeftijd van je kind. Stel dat je een kind van 2 een masker geeft, dan is dat echt niet oké, want die zitten in een spurt van taalontwikkeling.
Een zesjarige heeft al andere manieren ontdekt om taal te leren dan te kijken naar de mondbewegingen.
Maar als er problemen zijn, dan is het belangrijk om dat te bekijken met de leerkracht of met de logopedist of zorgleerkracht.”


📷 Foto: Tima Miroshnichenko—Pexels
💌 Mijn nieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
🤗 Zeer welgekomen in mijn besloten FB-groep Ouderschouders.
👉🏻Volg en like mijn pagina de volgende 1000 dagen.