Het antwoord op jouw prangende vragen.
🎤 Waarop is jouw opvoedingsvisie gestoeld?
Voor mij zijn er 5 belangrijke fundamenten.
1. Gedrag = communicatie
Wat we zien aan de buitenkant vertelt altijd iets over de binnenkant.
Dat geldt voor ons én voor onze kinderen.
Het gaat erover dat je bereid bent je eigen gedrag en dat van de kinderen te onderzoeken a.d.h.v. emoties / behoeftes / overtuigingen die erachter schuilgaan.
Dat daar wat binnenwerk aan te pas komt, spreekt voor zich.
Je moet dus wel bereid zijn om je eigen kwetsbaarheden te onderzoeken.
2. Mindful opvoeden zonder schuld/schaamte/pijn
Mindful = in het moment, met wat zich nu aandient. Allerlei soorten ’trainingen’ bv. potjestraining, slaaptraining, tutjestraining etc. volgen het natuurlijk leerproces van een kind niet.
Wat werkt voor jou en je kind in het moment is altijd juist, ook als daar maatschappelijk gezien veel tegenkanting voor bestaat.
Zonder schuld/schaamte/pijn betekent zonder straffen en belonen, maar vanuit gelijkwaardigheid en wederzijds respect.
Positive Discipline, een gedachtegoed waarmee ik werk, reikt een heel arsenaal alternatieven aan waarbij onze kinderen kunnen leren uit hun gedrag zonder dat ze daarvoor bekritiseerd / vernederd / gestraft moeten worden.
En zonder dat het verwende nesten worden, obviously.
Connectie voor correctie is daarbij de sleutel.
3. Fouten zijn geweldige leerkansen
The beauty of imperfection.
We zitten met een geweldig maatschappelijk prestatie- en perfectionismecomplex en daaruit voortvloeiend: faalangst, straalangst, baalangst (deze laatste term is van mij ;)).
Dat spreekt ook uit de traditionele manier waarop wij kinderen iets willen aanleren: via controle, dwang, autoritair gedrag, straf, boetedoening.
Het moet precies altijd pijn doen wanneer je iets te leren hebt.
Het kan helemaal anders.
I.p.v. te denken in termen van fout > straf (met schuld, schaamte en boetedoening als constante) evolueren naar fout > leerkans (oplossingsgericht denken zonder schuld, schaamte, pijn)
4. Belang van emoties
Een gezonde hechting in een sfeer van emotionele veiligheid is het fundament waarop we als mens onze latere relaties bouwen.
Gevoelens - vooral de lastige, ongemakkelijke gevoelens zoals angst, schaamte, teleurstelling - voelen, herkennen, begrijpen, benoemen en ze op een gepaste manier uiten (=emotieregulatie) lijkt misschien simpel, maar dat is het eigenlijk niet.
Als je je eigen triggers en kwetsbaarheden leert kennen kan je vanuit een andere energie met jezelf en je kinderen omgaan:
je kan het gedrag van je kind en je eigen gewoontes en gedragingen veel makkelijker plaatsen en er met compassie en empathie op reageren.
5. Kinderen leren spontaan door na te doen - als ze zich veilig voelen
Het is als ouder noodzakelijk om een veilige basis te creëren voor onze kinderen.
Hoe dat eruit ziet is voor iedereen anders.
Vanuit breinwetenschap en traumasensitieve mindfulness volg ik een aantal basisprincipes die jou als ouder / opvoeder kunnen helpen je kind te laten opgroeien tot een volwassene die in staat is tot zelfreflectie, om oplossingsgericht i.p.v. boetegericht te denken, eigen talenten te exploreren en te ontplooien, gezonde relaties aan te gaan en op een evenwichtige manier met de uitdagingen van het leven om te kunnen.
🎤Waarom zou ik van jouw diensten gebruik maken?
Je komt bij mij omdat …
— jij een klik bij mij voelt en ik bij jou.
— ik vanuit verschillende invalshoeken naar opvoeding kijk en het grotere geheel beschouw.
— jij en ik beseffen dat opvoeden geen eenrichtingsverkeer is. Jij vindt ook dat opvoeden verder gaat dan ‘kinderen zeggen wat en hoe ze iets moeten doen’.
— je niet bang bent van een beetje confrontatie met jezelf, je overtuigingen, denkwijze, patronen.
— het niet altijd over opvoeden op zich hoeft te gaan.
— je nood hebt aan een luisterend oor, een klankbord met wie je wil uitwisselen.
— je wil leren hoe je je kind beter kan begrijpen.
— je wel aanvoelt dat je verbindend en afgestemd wil opvoeden, maar nog op zoek bent naar concrete tools.
— je graag minder onrust en stress in het ouderschap wil ervaren.
— je graag blijer en met meer vertrouwen in het leven wil staan.
— je beseft dat een duurzame relatie - met jezelf en met je kind(eren) - niet op 1 2 3 geflikt is.
— je stappen wil zetten in de interactie met je kind(eren) in een richting die beter bij jou past.
🎤Waar haal jij de mosterd (en mayonaise) vandaan?
Er zijn heel wat filosofieën, visies en theorieën die voor mij grote inspiratiebronnen zijn.
Rode draad is steeds: een holistische kijk op de mens en (zijn) natuur.
Body-mind-oriented, traumageïnformeerd.
Bewust ouderschap en afgestemd opvoeden vanuit de Attachment Theory van John Bowlby (Aletha Solter, Jürgen Peeters)
Positive Discipline (Dr. Jane Nelsen & Lynn Lott), gebaseerd op de individualpsychologie van Alfred Adler en Rudolf Dreikurs
Emotionele intelligentie en - vaardigheden vergroten bij jezelf en je kinderen (Interpersoonlijke neurobiologie en breinintegratie, Dr. Dan Siegel en Dr. Tina P. Bryson)
Visie op opvoeding van kinderpsychiaters Dr. Binu Singh en Dr. Eva Kestens
Onvoorwaardelijk ouderschap van Alfie Kohn (onderzoek naar langetermijngevolgen van straffen en belonen)
De Montessorimethode en de Freinetpedagogie
Kinderen bewust (op)voeden (Drs. K.M.W. Janssen)
Het werk van Brené Brown (De kracht van kwetsbaarheid, De moed van imperfectie)
Geweldloze Communicatie (Marshall Rosenberg)
Mindfulness (Andy Puddicombe, Steven Laureys)
Zelfcompassie (David Dewulf)
Omdenken (Berthold Gunster)
Hoogsensitiviteit bij jezelf, je kinderen, als ouder, als werknemer (centrum Open Mind, Bieke Geenen, Elke Van Hoof, Steven Gielis e.a.)
Holistische visie op het leven (Bert Cools, Jan Geurtz, Barbele Kindt e.a.)
Lichaamsgerichte visie op trauma (Dr. Peter Levine, Dr. Gabor Maté, Prof. Dr. Bessel van der Kolk, Irene Lyon MSc)
De polyvagaaltheorie van Dr. Stephen Porgess
Traumageïnformeerd opvoeden (Dr. Gabor Maté, Dr. Gordon Neufeld)
Traumasensitieve mindfulness (Academie voor Open Bewustzijn)
Systemisch gedachtegoed (centrum Open Mind, gebaseerd op het werk van Bert Hellinger)
🎤Wat draagt bij tot jouw expertise?
👩🏻💻🧙🏻♀️Opleidingen
— Bachelor leerkracht secundair onderwijs
— Opvoeding anders bekeken (Compagnon de Route - 2016)
— Geweldloze communicatie (centrum Blabla - 2018)
— Life coach (centrum Open Mind - 2019)
— Hsp-coach (centrum Open Mind - 2019)
— Traumawerk en systeemwerk essentials (centrum Open Mind - 2019 - 2020)
— Positive Discipline Classroom Educator (Positive Discipline Nederland - voorjaar 2020)
— Positive Discipline Parent Educator (Positive Discipline Nederland - voorjaar 2021)
— Traumasensitieve mindfulness (najaar 2021)
Als gecertificeerd Positive Discipline Parent Educator en Classroom Educator neem ik geregeld deel aan mentormeetings voor intervisie. Ik ben ook lid van de PDA, de Positive Discipline Association.
👩🏻🏫🦸🏻Beroepservaring
— Leerkracht secundair onderwijs (2002 - 2014)
— Leerkracht Nederlands voor anderstalige, kortgeschoolde volwassenen in Centrum voor Basiseducatie Ligo Gent (2014 - 2022)— Zorgleerkracht in het 5e en 6e leerjaar
— Mama van twee (°2015 en °2017)
— Traumageïnformeerde opvoedingscoach voor milde ouders en opvoeders die willen werken aan een gezonde, hechte relatie met zichzelf en met hun kind(eren), content creator en host van webinars, (online) workshops en trainingen (2021 - nu)
Telt ook mee:
Mijn aangeboren talent voor empathie, begrip, intuïtie, het groter geheel zien, no-nonsense benaderen van gevoelige en/of intuïtieve onderwerpen, het in-, mee-, en aanvoelen van mensen zonder oordeel, gretige leergierigheid om mezelf te blijven bijscholen.
Ik kan je geen academische diploma’s voorleggen.
Als dat een voorwaarde voor jou is om mij en mijn werk serieus te nemen, dan is dat helemaal oké.
Je kan jezelf alvast de vraag stellen wat maakt dat dit voor jou zo belangrijk is. 😉
🎤Oké, Adinda, klinkt wijs. Hoe gaan we verder?
Contacteer mij als je vragen, suggesties, bedenkingen of complimentjes voor mij hebt.
📧 info@adindacocquyt.be
📅 Wil je graag meteen een afspraak maken?
Surf naar mijn online agenda en kies zelf een moment uit.